Kiedy potrzebny jest pilotaż transportu ponadgabarytowego?

Kiedy potrzebny jest pilotaż transportu ponadgabarytowego?
Rate this post

transport ponadgabarytowyTransport ponadgabarytowy rządzi się trochę innymi prawami. Przed rozpoczęciem przewozów należy zapoznać się ze wszystkimi przepisami, które ich dotyczą. Przykładowo: jakie zezwolenia są potrzebne, jakie auta mogą przewozić cięższe ładunki, kiedy potrzebny jest pilot, jakie są kary za działania niezgodne z przepisami? Poniżej można znaleźć odpowiedź na dwa ostatnie pytania.

 

W przypadku pojazdów nienormatywnych:
– konieczny jest 1 pilot, gdy przekroczone są następujące wielkości:
– długość ? 23,00m,
– szerokość ? 3,20m,
– wysokość ? 4,50m,
– masa całkowita ? 60t,
– koniecznych jest 2 pilotów ( z przodu i z tyłu pojazdu), gdy przekroczona jest którakolwiek z następujących wielkości:
– długość ? 30,00m,
– szerokość ? 3,60m,
– wysokość ? 4,70m,
– masa całkowita ? 80t.

Wyposażenie pojazdu pilotującego:
-tablica oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie,
-dwa światła błyskowe (żółte),
– środki zapewniające bezpośrednią łączność radiową z pojazdami pilotowanymi,
-urządzenia nagłaśniające,
– dodatkowo pilot może posiadać światło barwy żółtej lub białej z napisem ?PILOT? barwy czarnej.

Zmiany w ustawie, które weszła w życie 19 października 2012 roku, nakładają na przewoźników (i nie tylko ? co też jest nowością) wysokie kary. Za brak zezwolenia z I i II kategorii jest to 1 500zł, za brak zezwolenia z III-VI 5000zł. Brak zezwolenia z kategorii VII grozi karą od 500zł aż do 15 000zł. Na przewoźnika mogą być również nałożone kary dodatkowe: za niezgłoszony przejazd przez most lub wiadukt ? 3 000zł, czy na przykład 6 000zł, jeśli przewoźnik przejedzie przez most lub wiadukt pomimo sprzeciwu zarządcy danej drogi.