Kiedy potrzebny jest pilotaż transportu ponadgabarytowego?

transport ponadgabarytowyTransport ponadgabarytowy rządzi się trochę innymi prawami. Przed rozpoczęciem przewozów należy zapoznać się ze wszystkimi przepisami, które ich dotyczą. Przykładowo: jakie zezwolenia są potrzebne, jakie auta mogą przewozić cięższe ładunki, kiedy potrzebny jest pilot, jakie są kary za działania niezgodne z przepisami? Poniżej można znaleźć odpowiedź na dwa ostatnie pytania.

 

W przypadku pojazdów nienormatywnych:
– konieczny jest 1 pilot, gdy przekroczone są następujące wielkości:
– długość ? 23,00m,
– szerokość ? 3,20m,
– wysokość ? 4,50m,
– masa całkowita ? 60t,
– koniecznych jest 2 pilotów ( z przodu i z tyłu pojazdu), gdy przekroczona jest którakolwiek z następujących wielkości:
– długość ? 30,00m,
– szerokość ? 3,60m,
– wysokość ? 4,70m,
– masa całkowita ? 80t.

Wyposażenie pojazdu pilotującego:
-tablica oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie,
-dwa światła błyskowe (żółte),
– środki zapewniające bezpośrednią łączność radiową z pojazdami pilotowanymi,
-urządzenia nagłaśniające,
– dodatkowo pilot może posiadać światło barwy żółtej lub białej z napisem ?PILOT? barwy czarnej.

Zmiany w ustawie, które weszła w życie 19 października 2012 roku, nakładają na przewoźników (i nie tylko ? co też jest nowością) wysokie kary. Za brak zezwolenia z I i II kategorii jest to 1 500zł, za brak zezwolenia z III-VI 5000zł. Brak zezwolenia z kategorii VII grozi karą od 500zł aż do 15 000zł. Na przewoźnika mogą być również nałożone kary dodatkowe: za niezgłoszony przejazd przez most lub wiadukt ? 3 000zł, czy na przykład 6 000zł, jeśli przewoźnik przejedzie przez most lub wiadukt pomimo sprzeciwu zarządcy danej drogi.