Klauzula specjalnego interesu zabezpieczająca ładunek
Jak w szczególny sposób zabezpieczyć się na wypadek uszkodzenia bądź zaginięcia ładunku?
Co to właściwie jest klauzula specjalnego interesu i jakie może mieć skutki dla przewoźnika, jeśli została wpisana w liście przewozowym?
Odpowiedzialność przewoźnika w przypadku uszkodzenia lub zaginięcia przewożonego ładunku określają zasady zwarte w konwencji CMR, a szczegółowo w artykułach 23, 24 i 25. Poniżej przytaczamy artykuł 23, który określa wysokość odszkodowania, jakie przewoźnik powinien wypłacić stronie listu przewozowego w przypadku opóźnienia w dostawie, uszkodzenia czy zagubienia ładunku.
Artykuł 23.
- Jeżeli na podstawie postanowień niniejszej Konwencji przewoźnik obowiązany jest zapłacić odszkodowanie za całkowite lub częściowe zaginięcie towaru, odszkodowanie to oblicza się według wartości towaru w miejscu i w okresie przyjęcia go do przewozu.
- Wartość towaru określa się według ceny giełdowej lub w razie jej braku według bieżącej ceny rynkowej, a w braku jednej i drugiej ? według zwykłej wartości towarów tego samego rodzaju i jakości.
- Odszkodowanie nie może jednak przekraczać 25 franków za kilogram brakującej wagi brutto. Za frank uważa się złoty frank wagi 10/31 grama złota o próbie 0,900.
- Oprócz tego zwraca się przewoźne, cło i inne wydatki poniesione w związku z przewozem towaru, w całości w razie całkowitego zaginięcia i proporcjonalnie w razie częściowego zaginięcia; inne odszkodowania nie należą się.
- W razie opóźnienia dostawy, jeżeli osoba uprawniona udowodni, że wynikła stąd dla niej szkoda, przewoźnik obowiązany jest zapłacić odszkodowanie, które nie może przewyższyć kwoty przewoźnego.
- Wyższego odszkodowania można żądać jedynie w przypadku zadeklarowania wartości towaru lub zadeklarowania specjalnego interesu w jego dostawie, zgodnie z artykułami 24 i 26.
W przypadku, kiedy nadawca chce w sposób szczególny zabezpieczyć się na wypadek uszkodzenia bądź zaginięcia ładunku może posłużyć się tak zwaną klauzulą specjalnego interesu. Wpisuje się stosowny zapis w rubryce nr 19 w liście przewozowym, która dotyczy postanowień specjalnych. Wpisana klauzula sprawia, że w razie opóźnienia i powstania jakiejkolwiek szkody można dochodzić aż do ko kwoty zdeklarowanej. Wówczas to przewoźnik musi liczyć się z tym, że nie zapłaci odszkodowania jedynie w wysokości przewoźnego, może ono być znacznie wyższe. Poprzez wpisanie klauzuli specjalnego interesu strony listu przewozowego mogą dochodzić wypłacenia odszkodowania aż do wysokością zdeklarowanej kwoty. W związku z czym ta strona, która poniosła szkodę, ma prawo występując o wypłatę odszkodowania ująć wszystkie straty wynikające z opóźnienia, chociażby koszty utylizacji zepsutego towaru oraz utracone korzyści, np. sprzedaż ładunku po niższej cenie wynikającej z krótszego terminu jego przydatności. Oczywiście w każdym przypadku przewoźnik ma prawo zwolnić się od odpowiedzialności, jeśli tylko wykaże, że opóźnienie czy uszkodzenie ładunku nastąpiło w sytuacji, której nie był w stanie uniknąć i jej zapobiec, jak chociażby nagłe pogorszenie warunków pogodowych, strajk służb granicznych czy celnych, rozruchy, wypadek, itp.
Warto aby przewoźnik przeczytał wszystkie warunki zawarte w liście przewozowym, zwłaszcza w momencie, kiedy przewożony towar jest wartościowy bądź szybko ulega zepsuciu. Przewoźnik musi mieć świadomość, jaka odpowiedzialność finansowa ciąży na nim w przypadku opóźnienia w dostawie, uszkodzenia czy zagubienia choćby częściowego ładunku. Trzeba liczyć się z tym, że nie zawsze jest to jedynie odszkodowanie w wysokości przewoźnego.
Napisz komentarz