Kabotaż Dania – najważniejsze informacje i aktualne zmiany

Oceń nas

Dania to jeden z krajów Unii Europejskiej, który konsekwentnie egzekwuje zasady kabotażu drogowego, ale i aktualizuje wytyczne dotyczące przewozów kabotażowych. Dlatego firmy transportowe i spedycyjne, realizujące i organizujące transport na tym terenie, powinny znać podstawę prawną, ale i pozostawać na bieżąco ze wszystkimi zmianami. W poniższym artykule opisujemy najważniejsze informacje dotyczące kabotażu w Danii.

Warunki wykonywania kabotażu w Danii

Kabotaż w Danii jest możliwy tylko po wcześniejszym zakończonym przewozie międzynarodowym. Transport ten musi być rzeczywisty i udokumentowany – np. przewóz pustych kontenerów nie uprawnia do wykonywania kabotażu, jeśli nie jest on przedmiotem oddzielnego zlecenia transportowego.

Dozwolony zakres kabotażu – limity czasowe i ilościowe

Zasady kabotażu w Danii określają jasno limity czasowe i ilościowe:

  • Reguła 7 dni i 3 przewozów – po zakończeniu międzynarodowego transportu, przewoźnik może wykonać maksymalnie 3 kabotażowe przewozy w ciągu 7 dni. Dni liczy się kalendarzowo – od 00:00 dnia następnego po zakończeniu rozładunku.
  • Reguła 3 dni (wjazd na pusto) – jeśli pojazd wjeżdża do Danii bez ładunku po zakończeniu transportu międzynarodowego w innym kraju, może wykonać jeden przewóz kabotażowy w ciągu 3 dni od przekroczenia granicy.
  • Okres karencji (4 dni) –  po zakończeniu kabotażu tym samym pojazdem nie wolno wykonywać kolejnego kabotażu w Danii przez 4 kolejne dni.
  • Dni wolne i święta – jeśli koniec 3-, 4- lub 7-dniowego okresu przypada na weekend lub święto, termin ten przedłuża się do najbliższego dnia roboczego.

Dokumentowanie kabotażu

Kolejnym ważnym warunkiem do spełnienia jest prowadzenie pełnej dokumentacji dotyczącej każdego przewozu kabotażowego. Co istotne, dokumenty muszą być przechowywane na wypadek kontroli.

W dokumentach powinny znaleźć się:

📃dane nadawcy, odbiorcy, przewoźnika (z adresami i podpisami),

📌miejsca i daty załadunku/rozładunku,

📦opisy ładunków, liczby opakowań, masa brutto,

🚚numery rejestracyjne pojazdu i naczepy.

Dokumentacja może być papierowa lub elektroniczna. Na żądanie służb musi być dostępna od ręki. Akceptowane są np. skany CMR-ów przesyłane z siedziby firmy.

Wynagrodzenie kierowców wykonujących kabotaż

Kierowcy wykonujący kabotaż w Danii muszą otrzymywać stawkę godzinową nie niższą niż duńska płaca minimalna (dotyczy to również busów powyżej 3,5 t). Stawka ta dotyczy wyłącznie jazdy z ładunkiem w ramach kabotażu – nie obejmuje załadunków, rozładunków, pustych przejazdów, pauz ani innych czynności pomocniczych.

💵Aktualne stawki dostępne są na stronie www.fstyr.dk.

❗W przypadku kabotażu, kierowca uznawany jest za delegowanego, co oznacza, że operator musi przed rozpoczęciem pracy zgłosić delegowanie w systemie IMI.

Nowe interpretacje od 1 lipca 2025 r.

Duńska Drogowa Agencja Transportu (Færdselsstyrelsen) z początkiem lipca 2025 roku opublikowała zaktualizowany przewodnik po operacjach kabotażowych.

Najważniejsze zaktualizowane wytyczne obejmują m.in.:

  • nowe i konkretne przykłady, kiedy transport z udziałem pustych kontenerów, pustych naczep i opakowań zwrotnych jest uważany za kabotaż,
  • zaktualizowane odniesienia prawne i poprawki językowe, które zwiększają użyteczność poradnika.

Dokument stanowi pomoc interpretacyjną, ale ostateczną wykładnię przepisów pozostawia sądom.

Przewóz opakowań zwrotnych i pustych kontenerów

Nowe wytyczne zawierają szczegółowe przykłady pokazujące, kiedy przewóz pustych elementów (np. palet, kontenerów, stojaków na kwiaty) traktowany jest jako część kabotażu, a kiedy jako samodzielna operacja transportowa.

Jeśli przewóz pustych nośników jest częścią systemu wymiany między partnerami handlowymi i można to udokumentować – nie jest traktowany jako oddzielny kabotaż. W przeciwnym razie liczy się jako niezależna operacja i podlega limitom.

Ile kosztuje mandat za naruszenie przepisów kabotażowych?

Dania przewiduje surowe kary za naruszenie przepisów kabotażowych. W przypadku okoliczności obciążających, grzywny mogą być podwajane lub potrajane. Policja ma prawo zatrzymać pojazd do czasu zapłaty grzywny lub zabezpieczenia kaucji. Co więcej – za współudział w naruszeniach może zostać ukarany również spedytor.

Wysokości kar za naruszenia kabotażowe w Danii:

  • 5000 DKK – za drobne naruszenia (np. brak danych w dokumentacji),
  • 15 000 DKK – za poważniejsze błędy (np. brak dowodu na transport międzynarodowy),
  • 35 000 DKK – za poważne złamanie zasad (np. więcej niż 3 przejazdy, brak karencji).

Jak zorganizować kabotaż do Danii? Rekomendacje dla spedytorów

Zaktualizowany przewodnik duńskiej administracji drogowej to sygnał, że kontrola kabotażu w tym kraju będzie jeszcze bardziej precyzyjna i rygorystyczna. Choć przepisy nie zmieniły się radykalnie, nowe interpretacje eliminują wiele wcześniejszych niejasności. Poniżej podpowiadamy, jak zorganizować kabotaż do Danii uwzględniając przepisy i ostatnie aktualizacje.

  1. Weryfikuj trasę i liczbę operacji – śledź liczbę przejazdów i dni pobytu pojazdu w Danii. Po trzecim przejeździe lub 7 dniach – kabotaż musi się zakończyć.
  2. Prowadź dokumentację – każdy przewóz – zarówno międzynarodowy, jak i krajowy – musi być udokumentowany w sposób umożliwiający natychmiastowe okazanie danych podczas kontroli.
  3. Szkol pracowników – kierowcy i dyspozytorzy muszą znać nowe przepisy. Część naruszeń wynika z nieświadomości.
  4. Stosuj IMI –głoszenia delegowania kierowców muszą być wysłane przed rozpoczęciem kabotażu. Kierowca powinien mieć kopię zgłoszenia w pojeździe.
  5. Zadbaj o wynagrodzenie – ustal, które godziny pracy w Danii muszą być rozliczane według stawek obowiązujących lokalnie i odpowiednio to udokumentuj.

Nowe przepisy dotyczące kabotażu na pusto w Danii to konieczność jeszcze staranniejszego planowania tras, szkoleń personelu i prowadzenia dokumentacji. W przeciwnym razie nawet jedno drobne naruszenie może skutkować poważnymi sankcjami finansowymi.

Źródło: https://www.fstyr.dk/nyheder/2025/jul/updated-guidance-on-cabotage-operations-with-more-concrete-examples