Bezpieczeństwo transportu drogowego
Na bezpieczeństwo transportu drogowego składa się:
1) Bezpieczeństwo środków transportu
2) Bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego
3) Bezpieczeństwo ruchu drogowego (droga i ruch drogowy)
4) Bezpieczeństwo przewożonych ładunków
Czym jest bezpieczeństwo środków transportu? To wszystkie te cechy auta, które decydują o tym, iż jest ono bezpieczne. Rozróżniamy bezpieczeństwo czynne, bierne, powypadkowe, ekologiczne i konstrukcyjne.
BEZPIECZEŃSTWO CZYNNE
Jest to zespół takich cech samochodu, które umożliwiają prowadzącemu pojazd zmniejszenie bądź uniknięcie ryzyka powstania kolizji drogowej. Sprowadza się ono do tego, czy kierowca ma akuratne pole widzenia, nie ma przesłoniętych okien, czy siedzenie pozwala mu na wygodne prowadzenie auta, czy jest świadomy istnienia martwego punktu, czy wnętrze samochodu zostało przewietrzone, a szyby odparowane, czy kierowcę nie rozpraszają telefony, GPS-y i inne urządzenia znajdujące się w aucie. Każda osoba prowadząca auto ma wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Czy wykorzysta swoje szanse na zmniejszenie czynników wpływających na możliwość spowodowania wypadku, zależy tylko od niej. Wszyscy wiemy, iż doświadczeni kierowcy mają dużo większą wprawę, która pomaga im ograniczać poślizgi, prawidłowo układać auto na zakrętach, dostosowywać jazdę do nawierzchni, optymalnie wykorzystywać przyczepność kół i reagować na sygnały układu kierowca-pojazd. Dobrym pomysłem byłoby więc wprowadzenie obowiązkowego oznakowania aut dla młodych kierowców, ponieważ bardzo często wydaje im się, iż potrafią jeździć. W praktyce jednakże wygląda to zupełnie inaczej. Aby dobrze prowadzić samochód trzeba przejechać kilkanaście tysięcy kilometrów (w każdych warunkach pogodowych).
Bezpieczeństwo znacznie poprawiają systemy wspomagające pracę kierowcy, czyli na przykład:
– ACC ? rozwinięcie tempomatu ? reguluje prędkość, kontroluje i ustala odległość od poprzedzającego pojazdu,
– fotodiody ? posiadają czujniki deszczu i intensywności oświetlenia zewnętrznego,
– system tłumienia drgań podwozia,
– systemy umożliwiające regulację rozkładu nacisków na poszczególnych osiach,
– monitorowanie pojazdu z tyłu,
– monitorowanie ciśnienia w oponach,
– system bezpiecznego reagowania informujący o niebezpieczeństwie nim dojrzy je kierowca,
– system ostrzegający kierowcę o zmęczeniu,
– system automatycznego rozpoznawania osób i przeszkód w warunkach skrajnie złej widoczności.
(Źródło: Kompendium wiedzy praktycznej. Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. D. Starkowski, K. Bieńczak, W. Zwierzycki. Tom I)
Napisz komentarz