Czy transport intermodalny się opłaca?

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Filament.io 0 Flares ×

Transport intermodalny – czy i komu inwestycja w niego może się opłacać?

Żyjemy w dobie cyfryzacji, która otwiera przed branżą transportową wiele drzwi. Wzrasta popularność zakupów przez internet, co skutkuje zwiększonym przepływem towarów na całym świecie. Z kolei coraz bardziej powszechna automatyzacja łańcucha dostaw ułatwia przedsiębiorcom z sektora TSL nie tylko skuteczne zarządzanie tym procesem, ale i jego ciągły rozwój. Przykładem rozwiązania nie nowego, ale coraz bardziej zyskującego na znaczeniu, jest transport intermodalny.  Czy i komu inwestycja w niego może się opłacać? Odpowiedź znajduje się poniżej.

  1. Czym jest transport intermodalny?
  2. Jak wygląda transport intermodalny w Polsce
  3. Czy transport intermodalny się opłaca?
  4. Elastyczność kluczem do sukcesu

1.Czym jest transport intermodalny?

Transport intermodalny, zwany też kombinowanym lub mieszanym, to przewóz towarów w jednym zasobniku (najczęściej kontenerze) za pomocą łączonych rodzajów transportu, np. drogą morską, kolejową i samochodową. Najnowsze dane wskazują, że taki sposób przewozu rzeczy wciąż zyskuje na znaczeniu i ta tendencja najprawdopodobniej się utrzyma.

2.Jak wygląda transport intermodalny w Polsce?

Z raportu GUS wynika, że w 2018 roku funkcjonowało w naszych granicach 35 intermodalnych terminali przeładunkowych (większość w centralnej i południowo-zachodniej części kraju). 29 z nich obsługiwało transport wyłącznie lądowy (kolejowo-drogowy), 6 morsko-lądowy. Co jednak ważniejsze z punktu widzenia przedsiębiorców z branży TSL, liczba przeładunków w tych terminalach wzrosła w 2018 roku aż o 10,6% w stosunku do 2017. Wzrasta także tonaż przewożonych w ten sposób towarów – w zeszłym roku wyniósł on aż 67,3 mln ton.

3.Czy transport intermodalny się opłaca?

Wszystko wskazuje na to, że tak. Dlaczego warto inwestować w ten rodzaj przewozu rzeczy?

  • Systematycznie wzrasta asortyment towarów przewożonych w ten sposób;
  • Rośnie popularność importu produktów z Chin przez indywidualnych odbiorców, np. dzięki Aliexpress; takie przesyłki najczęściej transportuje się metodą kombinowaną;
  • Dzięki wykorzystaniu przewozów morskich i/lub kolejowych transport intermodalny jest bardziej ekologiczny;
  • Samochody ciężarowe, wykonujące przewozy intermodalne nie dalej niż 150 km od terminala kolejowego, nie podlegają wakacyjnym zakazom ruchu oraz ograniczeniom typowym dla przewozów kabotażowych;
  • Postępujące cyfryzacja i automatyzacja ułatwiają firmom spedycyjnym efektywne, ekonomiczne, a co najważniejsze korzystne finansowo zarządzanie skomplikowanym łańcuchem dostaw;
  • Eksperci z Komisji Europejskiej regularnie przyglądają się ewolucji branży TSL i pracują nad szeregiem zmian legislacyjnych, które w niedalekiej przyszłości mają uczynić transport intermodalny bardziej przystępnym. Proponowane udogodnienia mają obejmować m.in.:
    • złagodzenie ograniczeń dotyczących masy i wymiarów pojazdów ciężarowych oraz przewożonych przez nie kontenerów (już częściowo wprowadzone);
    • zastosowanie uproszczeń administracyjnych, ułatwiających otrzymywanie odpowiednich zezwoleń oraz redukujących ich koszty.

 

Warto także nadmienić, że największe europejskie firmy przewozowe coraz częściej inwestują w transport kombinowany, w związku z czym wzrasta zapotrzebowanie na profesjonalnych, obeznanych z tą formą spedytorów.

4.Elastyczność kluczem do sukcesu

Powiedzieć, że branża TSL jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi gospodarki, to jak stwierdzić, że woda jest mokra. Jednak to właśnie od elastyczności przedsiębiorców, ich otwartości na nowe rozwiązania i umiejętności dostosowywania się do zmian (a nawet ich wyprzedzania) zależy nie tylko zysk konkretnej firmy, ale także przyszłość polskiego transportu.

 

Źródła:

https://40ton.net/transport-intermodalny-na-czym-to-polega-dlaczego-jest-tak-promowane-i-jak-wyglada-na-co-dzien/

https://portaltsl.pl/transport/raport-transport-intermodalny-w-polsce-w-roku-2018/

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:52013SC0109