Jakie warunki powinien spełniać spedytor?
Samodzielne prowadzenie firmy transportowej to w dzisiejszych czasach prawdziwe wyzwanie. Pomijając samo wyszukiwanie odpowiednich zleceniodawców, które w dużej mierze polega również na ich weryfikacji, przewoźnicy muszą zarządzać przecież całą administracją. Oprócz monitoringu operacji transportowych, na ich barkach spoczywają wszelkie sprawy administracyjne i finansowe, które, jak wiadomo, zmieniają się ciągle w związku z Pakietem Mobilności i pozostałymi przepisami transportu drogowego.
Z pomocą przewoźnikom przychodzą firmy spedycyjne, organizujące transport towarów na zlecenie klienta. Niezależnie od tego, czy prowadzisz spedycję krajową czy międzynarodową, przesyłek paletowych czy wielkogabarytową – jeśli jesteś właścicielem firmy spedycyjnej, musisz znać standardy, jakie aktualnie obowiązują na rynku. Z uwagi na dużą konkurencję i zmieniające się przepisy, przewoźnicy poszukują wiarygodnych i rzetelnych spedytorów.
Jakie warunki powinien spełniać spedytor, aby przewoźnik wybrał akurat jego usługi?
Strona internetowa
W dobie wszechobecnej cyfryzacji posiadanie strony internetowej to już obowiązek. Ważne, aby witryna była dostosowana do wszystkich urządzeń, również mobilnych. Jeśli chodzi o zawartość strony www, pamiętać trzeba o dokładnym opisie oferty. Dzięki temu osoba zainteresowana Twoimi usługami będzie dobrze poinformowana, a frazy zawarte w tekście przyciągną również potencjalnych klientów. Wszelkie certyfikaty i licencje zawarte na stronie będą dodatkowym atutem podnoszącym wiarygodność Twoich działań. Jeśli posiadasz jakiekolwiek pozytywne oceny lub komentarze dotychczasowych klientów, również powinieneś umieścić je swojej stronie. Jeśli chodzi o domenę, dobrze, jeśli jej adres nie wzbudza podejrzeń i jest widoczny w Krajowym Rejestrze Domen (DNS), gdzie każdy potencjalny klient może sprawdzić kto jest właścicielem strony i do kiedy została opłacona.
Dostępność i dane kontaktowe
Jeśli Twoje dane kontaktowe nie są dostępne na stronie internetowej, nie łudź się, że przewoźnik, który oczekuje możliwości uzyskania informacji o swoim zleceniu o każdej porze dnia i nocy, skorzysta z Twoich usług. Transparentność i dostępność są tu szczególnie ważne – i nie chodzi tu tylko o numer telefonu komórkowego. Już same adresy e-mail powinny przypisane być do służbowej domeny, bo to podnosi ich wiarygodność i ułatwia komunikację. Większość klientów poważniej podejdzie do spedytora, który dysponuje adresem kowalski@firmaspedycyjna.com niż kowalski@xyz.com – nie będzie miał również problemu z jego zapamiętaniem.
Dokumenty, licencje, certyfikaty
Licencja na pośrednictwo przy przewozie rzeczy oraz aktualna polisa ubezpieczeniowa (OCS) to dokumenty, którymi powinien legitymować się każdy spedytor. Pamiętaj, że przewoźnicy bardzo skrupulatnie szukają informacji o spedytorze, zanim skorzystają z jego usług. Oprócz strony internetowej, gdzie jak wspomnieliśmy warto umieścić dokumenty potwierdzające referencję, sprawdzają status firmy w KRS oraz ewentualne zadłużenia w Krajowym Rejestrze Długów. Dokumenty, licencje i certyfikaty można umieścić na stronie internetowej, ale i w wizytówce użytkownika, która dostępna jest na niektórych giełdach transportowych. Coraz więcej przewoźników i spedytorów korzysta z tego narzędzia i w ten sposób weryfikuje profil ewentualnego zleceniobiorcy.
Obecność na giełdach transportowych
Platformy zrzeszające przewoźników, spedytorów i firmy T&I z całej Europy to najlepsze miejsce na zaprezentowanie Twoich usług. Warto korzystać z giełd, na których swoje oferty umieszczają zweryfikowane firmy. Dołączając do bazy firm spedycyjnych, staniesz się wiarygodnym spedytorem, a dzięki opcji załączania dokumentów potwierdzających Twoje kwalifikacje, tylko to podkreślisz. Na niektórych giełdach transportowych istnieje system ocen, który daje jasną informację, jak współpracuje się z danym użytkownikiem. Na to również zwracają uwagę użytkownicy poszukujący przeglądający katalog firm spedycyjnych na giełdzie transportowej.
Social media, grupy społecznościowe i fora internetowe
Prowadzenie poważnej firmy spedycyjnej nie zwalnia z obowiązku bycia na bieżąco. Trzeba mieć świadomość, że ważnym źródłem informacji są social media. To tu na grupach społecznościowych przewoźnicy szukają spedytorów, proszą o polecenia znajomych, zadają pytania dotyczące branży czy zamieszczają ogłoszenia. Obecność i aktywność na tego typu grupach pomoże wygenerować sporą ilość leadów, a przy okazji zareklamować Twoje usługi. Jeśli jesteśmy przy promocji – warto zadbać o własny profil firmy na tzw. społecznościówkach. Funkcjonujący jako swego rodzaju wirtualna wizytówka, będzie wymagał aktualnych publikacji – dodawanie postów, udostępnianie newsów czy inne aktywności opłacą Ci się w liczbie fanów, lajków i pozytywnych recenzji. Nie można zapominać o forach internetowych, które wprawdzie zostały przyćmione przez grupy społecznościowe, jednak wciąż funkcjonują dzięki tym, którzy korzystają z nich od dawna i są do nich przyzwyczajeni.
Marketing szeptany
Niekiedy posiadanie idealnej strony internetowej, obecność na giełdzie transportowej czy mediach społecznościowych nie sprawdzają się tak dobrze, jak tradycyjne polecenie. Opinie osób działających w branży mogą zdziałać cuda, dlatego warto budować własną sieć kontaktów i prosić o polecenia. Można robić to w sposób tradycyjny, wymieniając się wizytówkami, ale też korzystając z opcji, jakie dają wspomniane wcześniej giełdy spedycyjne czy social media.
Grafika: AA+W – stock.adobe.com
Napisz komentarz