Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu – kogo dotyczy, a kto jest zwolniony z zakazu wjazdu?

Od 1 lipca 2024 roku w naszym kraju zaczyna funkcjonować Strefa Czystego Transportu. Wjazd na jej teren będzie możliwy po spełnieniu wymogów SCT.
Gdzie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu i czy Twój pojazd będzie mógł się po niej poruszać od 1 lipca 2024 r.
Jaki miasto i obszar zostaną objęte zasadami SCT?
Miastem, w którym od 1 lipca 2024 r. zostanie wydzielona Strefa Czystego Transportu jest Warszawa. Obszarem dostępnym wyłącznie dla pojazdów spełniających określony normy emisji spalin będzie większość Śródmieścia i częściowo otaczające je dzielnice. Łącznie to 37 km2, czyli 7 proc. terenu powierzchni miasta.
Jakie pojazdy nie wjadą do Strefy Czystego Transportu?
Według informacji podanych na stronie transport.um.warszawa.pl, do Strefy Czystego Transportu nie wjadą pojazdy emitujące najwięcej trujących spalin, czyli:
- pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2,
- pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub pojazdy niespełniające normy Euro 4.
Kto jest zwolniony z zakazu wjazdu do Strefy Czystego Transportu?
Z zakazu będą zwolnieni mieszkańcy Warszawy, którzy płacą tu podatki, ale tylko do stycznia 2028 roku – po tym czasie wjazd wyżej wymienionymi pojazdami na teren SCT będzie niedozwolony:
„Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata. Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, którzy przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów”.
transport.um.warszawa.pl
Wyjątkiem objęci są również seniorzy, którzy do końca 2023 r. ukończą 70 lat – chyba, że przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów.
Wyłączenia od zakazu dotyczą również:
- Służb (np. pogotowie, policja, straż pożarna, straż graniczna),
- Pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością,
- Innych pojazdów (np. autobus szkolny oznaczony odpowiednią tabliczką),
- Pojazdów zabytkowych i historycznych – wyłączone spod zakazu są pojazdy spełniające definicję stosowaną przez ubezpieczycieli,
- Specjalnych pojazdów (np. pomoc drogowa, karawan pogrzebowy),
- Przypadków losowych – dojazd do szpitala lub lekarza.
Wyłączenie z zakazu zjazdu do SCT dla pojazdów ciężarowych
Jak mówi UCHWAŁA NR XCI/2974/2023 RADY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY z 7 grudnia 2023 r., z zakazu wjazdu do Strefy Czystego Transportu wyłączone są także pojazdy ciężkie:
- z silnikami z zapłonem iskrowym autobusy i samochody ciężarowe oraz ciągniki samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r.;
- z silnikami z zapłonem samoczynnym o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 4 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 r.;
- z silnikami z zapłonem samoczynnym autobusy i samochody ciężarowe oraz ciągniki samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro IV lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 r.
Jak uzyskać nalepkę na pojazd w ramach SCT
Nalepka będzie obowiązywała pojazdy wyłączone z zasad SCT. Aby ją otrzymać należy złożyć wniosek o uprawnienia i nalepkę w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej w Warszawie lub poprzez stronę internetową zdm.waw.pl. Nalepka będzie wymagana tylko w przypadku, kiedy dane pozyskane z centralnej ewidencji pojazdów (CEP) będą niewystraczające.
To pierwszy etap wdrażania SCT dla pojazdów osobowych w Warszawie. Kolejne planowane są na 2026, 2028, 20230 i 2032 rok.
Napisz komentarz