Branża FMCG a spedytorzy?

(Last Updated On: )
Oceń nas

myjna, fmcgJakich partnerów biznesowych potrzebuje branża FMCG?

FMCG (fast-moving consumer goods) to produkty szybkozbywalne (zazwyczaj o krótkim terminie ważności i wymaganych specjalnych warunkach przechowywania i transportu), sprzedawane często i stosunkowo po niskich cenach. Należą do nich artykuły spożywcze, środki czystości, kosmetyki, alkohol, papierosy etc.

FMCG to jedna z najbardziej stabilnych branż na rynku. Ze względu na wysoki poziom konsumpcji potrzebny jest bardzo duży wolumen sprzedaży oraz duża ilość kanałów ich dystrybucji. Właśnie dlatego w tej branży pojawia się tak ogromne zapotrzebowanie na logistykę, transport oraz magazynowanie. Tu swojej szansy mogą upatrywać rodzime firmy przewozowe oraz spedycyjne.

 

Niezbędna logistyka

Obsługa branży FMCG wymaga bardzo dużego zaangażowania z różnych stron oraz ogromnej skali działania. Główną rolę w realizacji obsługi logistycznej produktów szybkorotujących odgrywają sieci handlowe, które dysponują swoimi magazynami. Jednak coraz częściej sieci te powierzają obsługę logistyczną innym firmom zewnętrznym, które dysponują korzystnie położonymi powierzchniami magazynowymi.

Firmy, które chciałyby nawiązać partnerstwa z producentami oraz dostawcami handlowymi powinny korzystać np. z giełd powierzchni magazynowych. Systemy takie pomagają znaleźć im rozwiązania na obsługę większej ilości towaru a także gwarantują znalezienie optymalnej lokalizacji magazynu dla swoich klientów. Platformy te umożliwiają zarówno wyszukiwanie jak i oferowanie odpowiednich powierzchni logistycznych i magazynowych w całej Europie.

 

Potrzebna dobra organizacja transportu

Przewoźnicy to bardzo ważne ogniwo w łańcuchu dostaw produktów z sektora FMCG. To właśnie w ich gestii leży dostarczenie towarów od producentów do magazynów oraz marketów sieci handlowych a także przepływ surowców. System transportowy w branży FMCG oparty jest zarówno na ładunkach pełnopojazdowych jak i na dostawach drobnicowych. Firmy transportowe muszą być zatem elastyczne, dysponować odpowiednim taborem oraz umieć zapewnić klientom niezawodną realizację dostaw.

Najwięcej klientów wybiera firmy, które potrafią zapewnić kompleksową obsługę logistyczną zarówno dostawców jak i odbiorców, dysponują odpowiednim zapleczem, posiadają systemy odpowiedzialne za wsparcie działów transportu i dystrybucji oraz zapewniają optymalne zarządzanie wszelkimi procesami. Niezmiernie ważne jest np. monitorowanie całej floty, które daje klientowi pewność i poczucie bezpieczeństwa, że wie gdzie jest jego towar. W tym przypadku warto korzystać z giełd transportowych, które udostępniają moduł do trackingu pojazdów. Firmy, które korzystają z tych rozwiązań są bardziej konkurencyjne na rynku i częściej są wybierane przez kontrahentów do współpracy.

 

Odpowiednia flota i maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowych

Dobra szybkozbywalne muszą być także dobrze zabezpieczone podczas przewozu i magazynowania (szczególnie towary wysokowartościowe), musi być zachowana odpowiednia temperatura dla danych przesyłek oraz zapewniona pełna kontrola i bezpieczeństwo na każdym etapie przewozu. Firma, która chce świadczyć usługi transportowe dla branży FMCG musi posiadać zatem odpowiednio przygotowaną flotę transportową. Maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowych (także w drodze powrotnej) to obecnie podstawa realizacji przewozów produktów z branży FMCG. Dzięki temu można znacznie obniżyć koszty transportu oraz zmniejszyć ilość wykonywanych transportów a przy tym ograniczyć emisję dwutlenku węgla. Na wszystkie te aspekty patrzą potencjalni klienci, którzy zdecydują się bądź nie na współpracę z naszym przedsiębiorstwem.

 

Podsumowanie

W branży FMCG najważniejsze jest to, żeby produkty szybko znalazły się na sklepowych półkach przy relatywnie niskim koszcie dystrybucji. Jest to możliwe dzięki firmom logistycznym oraz transportowym, które oferują szeroki zakres usług (zarówno krajowych jak i międzynarodowych), są doświadczone, znają się na przepisach, dysponują wykształconą kadrą, czynią niezbędne inwestycje (wyposażenie samochodów i magazynów) oraz stosują w swojej działalności najnowsze rozwiązania IT. Operatorzy logistyczni oraz usługodawcy transportowi muszą zapewnić doskonały, rzetelny, elastyczny i kompleksowy serwis oraz wysoką jakość dla swoich klientów aby móc odpowiadać na oczekiwania rynku. Jeśli nasza firma spełnia te kryteria może z powodzeniem nawiązywać partnerstwa biznesowe ze zleceniodawcami z branży FMCG.