Transport cementu

(Last Updated On: )
Oceń nas

actrosJak transportować cement?

 

Cement to hydrauliczne spoiwo mineralne. Otrzymuje się go z surowców mineralnych, które wypala się w specjalnym piecu cementowym. Otrzymany spiek mieli się z gipsem a powstałą mieszankę wykorzystuje się do łączenia materiałów budowlanych. Cement zalicza się do ładunków masowych (ładunki suche sproszkowane) i najczęściej przewozi się go w dużych partiach.

Cement produkują duże zakłady przemysłowe zwane cementowniami. Obecnie w Polsce działa największa w Europie cementownia Górażdże w miejscowości Chorula w województwie opolskim, która jest liderem w krajowej produkcji cementu.

 

Szczególne wymogi przewozu

Transport cementu jest bardzo ważną częścią logistyki, gdyż tylko sprawna i terminowa dostawa wyrobów do klienta gwarantuje zachowanie jakości produktów. Transport tego typu materiałów wymaga zachowania wysokich standardów i bezpieczeństwa zarówno podczas załadunku cementu w zakładzie produkcyjnym, podczas całego przewozu, jak i w trakcie rozładunku produktów na miejscu dostawy. Transport cementu wymaga np. zabezpieczenia ładunku przed wilgocią (opakowanie musi być wodoszczelne a ładunek wentylowany).

 

Luzem i w workach

Transport cementu może odbywać się luzem (wykonywany jest za pomocą cementonaczep lub ciągników siodłowy z naczepą silosem; zazwyczaj o pojemności 37m3 lub 48m3).

Załadunek cementu luzem odbywa się przy pomocy włazów załadowczych na górze naczepy (tzw. dziur). Kierowca musi uprzednio wejść na górę pojazdu aby otworzyć włazy (zobowiązany jest otworzyć tyle włazów ile trzeba załadować). Samochód następnie musi przejechać pod rękaw załadowczy. Rozładunek polega na zapięcia węża lub przewodu zasilającego z kompresora samochodowego do naczepy. Ważnym elementem jest zastosowanie opasek zabezpieczających. Przed uruchomieniem kompresora należy sprawdzić czy zawory od przedmuchu i góry beczki są otwarte. Po włączeniu kompresora należy zamknąć zawory od przedmuchu, podczas gdy zawór na górze beczki musi pozostać nadal otwarty. Należy ustawić odpowiednie ciśnienie dla konkretnego typu materiału (cement nie ma ograniczeń) i wyładować towar w odpowiednim miejscu (najczęściej na placu). Pojazdy typu cementonaczepy i silosy posiadają własne urządzenie do wydmuchu.

Najpopularniejsze obecnie cementonaczepy produkuje firma Spitzer oraz Feldbinder.

Oprócz transportu drogowego cement można także przewozić luzem w ładowni masowców, w zbiornikach statków masowych (cementowców), na barkach samowyładowczych lub w czteroosiowych wagonach zasobnikowych/zbiornikowych (Uacs). Do załadunku potrzebne są pneumatyczne urządzenia do napełniania ładowni a do rozładunku potrzebne są pompy i system rurociągów lub inne niezależne urządzenia, które wypychają ładunek na zewnątrz (przy użyciu sprężonego powietrza).

Oprócz tego transport cementu może odbywać się także w postaci workowanej (zazwyczaj w 25-cio kilogramowych workach na paletach ofoliowanych), w beczkach, bębnach lub w kontenerach elastycznych  i jest przewożony specjalistycznym taborem samochodowym oraz kolejowym.

 

Podsumowanie

Transport materiałów sypkich, w tym cementu, jest coraz bardziej popularny, gdyż jest to podstawowy materiał budowlany. Wysyłka cementu możliwa jest transportem kolejowym, morskim, samochodowym, luzem i w workach. Ważna jest zarówno dostawa do i z zakładów produkcyjnych do bezpośrednich odbiorców w kraju i za granicą (hurtowni, hut oraz bezpośrednio na place budów, dróg czy autostrad). Dlatego też powstaje coraz więcej firm, które świadczą klientom profesjonalne usługi transportowe w tym zakresie.