Licencja spedycyjna.
Licencja na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy.
- Co to jest licencja spedycyjna?
- Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać licencję spedycyjną?
- Jakie dokumenty należy złożyć?
- Gdzie złożyć wniosek?
- Ile to kosztuje?
- Czy można zawiesić działalność bez utraty licencji?
- Zmiany w licencji.
- Kiedy można stracić licencję spedycyjną?
- Czy można przekazać licencję osobie trzeciej?
- Kiedy wygasa licencja spedycyjna?
- Podstawa prawna
Jeszcze kilka lat wstecz prowadzenie działalności spedycyjnej nie było regulowane w ramach ustawy o transporcie. Do tej pory z resztą ani w Kodeksie Cywilnym, ani w ustawie o transporcie drogowym nie ma ścisłej definicji spedycji. KC reguluje jedynie pojęcie umowy spedycji, możemy zatem jedynie pośrednio wywodzić, czym w istocie jest spedycja. Środowiska transportowe naciskały na stworzenie osobnej ustawy o spedycji, która regulowałaby prowadzenie działalności gospodarczej w tym zakresie i wyeliminowała nieuczciwych spedytorów, którzy zlecali transporty, po czym zamykali interes nie płacąc lub nazywając się spedytorami handlowali zleceniami transportowymi zaniżając w ten sposób stawki. Ustawodawca postanowił zatem wyeliminować taki proceder lub przynajmniej go ograniczyć, co ostatecznie przybrało niestety jedynie formę zapisu w ustawie o transporcie drogowym wyszczególniającego licencję na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy.
Art. 4 pkt 17 definiuje licencję jako decyzję administracyjną wydaną przez określony w ustawie organ, która uprawnia do podejmowania i wykonywania działalności w zakresie transportu drogowego. Następnie art. 5b ust. 2 precyzuje, że podjęcie i wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy wymaga uzyskania odpowiedniej licencji. Określenie licencja spedycyjna jest potoczną nazwą tego właśnie dokumentu. Licencję wydaje się na czas oznaczony tzn. minimum na 2 do 50 lat w zależności od wskazanego przez wnioskodawcę okresu.
Tę kwestię reguluje art. 5c ust. 2 ustawy o transporcie drogowym. Wymagania postawione przez ustawodawcę to między innymi:
- brak skazania osób będących członkami organu zarządzającego osoby prawnej, osoby zarządzającej spółką jawną lub komandytową, a także osoby prowadzącej działalność gospodarczą, prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa karne skarbowe lub przestępstwa umyślne: przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, środowisku lub warunkom pracy i płacy albo inne mające związek z wykonywaniem zawodu
- brak prawomocnego orzeczenia zakazującego wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego (dotyczy to tych samych podmiotów, jak wyżej)
- posiadanie przez osobę zarządzającą przedsiębiorstwem certyfikatu kompetencji zawodowych lub zatrudnianie osoby zarządzającej w przedsiębiorstwie transportem drogowym takiego certyfikatu
- posiada udokumentowany majątek lub środki finansowe w wysokości 50 000 euro
Aby uzyskać licencję spedycyjną należy przede wszystkim złożyć wniosek w formie pisemnej lub elektronicznej (art. 8) z zaznaczeniem, że jeśli będzie to forma elektroniczna, także załączniki musza być takie oraz uiścić opłatę za udzielenie licencji (art. 41 ust. 1 pkt 2). Wniosek powinien zawierać:
- oznaczenie przedsiębiorcy, adres siedziby lub miejsca zamieszkania
- informację o wpisie do CEiDG
- nr KRS jeśli jest wymagany
- nr NIP
- określenie rodzaju i zakresu transportu drogowego
- określenie czasu, na który ma być udzielona licencja
Do wniosku dołącza się również następujące dokumenty:
- oświadczenie osoby zarządzającej transportem o treści: „Oświadczam, że zgodnie z art. 5c ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym będę pełnić rolę osoby zarządzającej transportem drogowym w przedsiębiorstwie” oraz kopię certyfikatu kompetencji zawodowych tej osoby
- w zależności od formy prawnej przedsiębiorstwa, oświadczenie członków organu zarządzającego osoby prawnej, osoby zarządzającej spółką jawną lub komandytową lub osoby prowadzącej działalność gospodarczą, że spełnia wymogi dobrej reputacji (art. 5c ust. 1 pkt 1, czyli brak skazania prawomocnym wyrokiem sądu i brak zakazu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego)
- dokumenty potwierdzające finansową zdolność do prowadzenia działalności pośredniczenia w transporcie drogowym, czyli posiadania majątku lub finansów o wartości 50 tys. euro. Taką sytuację finansową można potwierdzić rocznym sprawozdaniem finansowym oraz dokumentami poświadczającymi dysponowanie takimi środkami pieniężnymi w gotówce, na rachunkach lub w dostępnych aktywach, także potwierdzających posiadanie akcji, udziałów lub innych zbywalnych papierów wartościowych. Mogą to być także gwarancje lub poręczenia bankowe oraz akty własności nieruchomości.
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie licencji
Ważne! Oceniając sytuację finansową stosuje się średni kurs waluty ogłaszany przez NBP, obowiązujący w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok, w którym ocena ta jest dokonywana.
Składając oświadczenia o pełnieniu roli osoby zarządzającej transportem oraz odnośnie dobrej reputacji czyni się to pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Należy do tych oświadczeń dołączyć klauzulę: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o konsekwencjach składania fałszywych zeznań.
Ustawa o transporcie drogowym mówi, że w wypadku licencji organem uprawnionym do jej wydania jest organ samorządu terytorialnego, będzie to zatem właściwe terytorialnie starostwo.
W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych (z dn. 6 sierpnia 2013) wyszczególnione są opłaty za licencję na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy. I tak, za licencję na okres od 2 do 15 lat opłata wynosi 800 zł, na okres od 15 do 30 lat 900zł, a od 30 do 50 lat 1000 zł.
Po zmianach w ustawie w postaci wprowadzenia art. 14a jest to możliwe. Otóż przewoźnik drogowy ma możliwość zawieszenia działalności bez utraty działalności na okres do 12 miesięcy. Wiąże się to z obowiązkiem poinformowania o tym fakcie organu, który udzielił licencji w terminie do 14 dni od momentu, gdy działalność została zawieszona. W zawiadomieniu należy podać informację o czasie, na który chce się zawiesić działalność. Należy także zwrócić licencję do urzędu, który go wydał. Jeśli czas zawieszenia przekracza 3 miesiące przewoźnikowi przysługuje proporcjonalny zwrot kosztów poniesionych w związku z uzyskaniem licencji. Na 7 dni przed ustaniem zawieszenia organ wydający licencję, z urzędu wydaje przewoźnikowi drogowemu jego licencję.
Posiadając licencję spedytor jest zobowiązany do udzielania informacji na piśmie lub drogą elektroniczną o zmianach danych istotnych dla warunków na jakich udziela się licencji. A zatem odnośnie danych adresowych, zmian formy prawnej, nazwy, sytuacji finansowej. Informacji tych należy udzielić w ciągu 28 dni od czasu ich powstania. Jeśli zmiany obejmują dane zawarte w treści licencji należy wystąpić także z wnioskiem o zmianę treści licencji. Jeżeli zmiany dotyczyć będą np. poszerzenia działalności spedycyjnej o przewóz należy nie tylko udokumentować zdolność finansową odnośnie każdego pojazdu, ale także wystąpić z wnioskiem o wydanie dodatkowych wypisów z licencji.
O takiej ewentualności mówi art. 15. Cofnięcie licencji będzie miało zatem miejsce gdy:
- wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej licencją,
- przedsiębiorca nie podjął działalności objętej licencją w ciągu 6 miesięcy od dnia jej wydania, pomimo wezwania organu licencyjnego do jej podjęcia
- posiadacz licencji nie spełnia wymagań uprawniających do wykonywania działalności w zakresie transportu drogowego ( cofnięcie licencji będzie poprzedzone pisemnym ostrzeżeniem, że w przypadku ponownego naruszenia wszczyna się postępowanie w sprawie odebrania licencji)
- posiadający licencję rażąco naruszył warunki określone w licencji lub inne warunki wykonywania działalności objętej licencją określone przepisami prawa (także pisemne ostrzeżenie)
- właściciel licencji odstąpił ją lub jej wypis osobie trzeciej
- posiadacz licencji zaprzestał wykonywania działalności gospodarczej objętej licencją, a w szczególności nie wykonuje, na skutek okoliczności zależnych od niego, transportu drogowego co najmniej przez 6 miesięcy (obowiązuje pisemne ostrzeżenie), chyba, że wcześniej zawiesił działalność zgodnie z art. 14a
- posiadający licencję nie przedstawił na czas informacji i dokumentów odnośnie danych identyfikacyjnych, danych dotyczących sytuacji finansowej, zmian w tych informacjach, jak również zapisanej w art. 83 możliwości sprawdzenia, czy spełnia on wymagane ustawą warunki uprawniające go do posiadania licencji
- posiadający licencję rażąco lub wielokrotnie narusza przepisy w zakresie dopuszczalnej masy, nacisków osi lub wymiaru pojazdu
- korzystający z licencji zalega w regulowaniu, stwierdzonych decyzją ostateczną lub prawomocnym orzeczeniem, zobowiązań celnych, podatkowych lub innych zobowiązań na rzecz Skarbu Państwa z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego jak i wobec kontrahenta
- spedytor prowadzący własny przewóz dokonuje nieuprawnionych zmian w rejestratorach czasu pracy kierowców
Uwaga! Cofnięta licencją należy niezwłocznie zwrócić do organu , który go wcześniej wydał, nie później jednak niż do 14 dni od momentu, gdy decyzja o cofnięciu stała się ostateczna.
Jeżeli nastąpiło cofnięcie licencji, najwcześniej można się o nią ponownie starać dopiero po upływie 3 lat od chwili, gdy decyzja o cofnięciu stała się ostateczna.
Generalnie nie ma takiej możliwości, bowiem art. 13 w ust.1 mówi, że licencji nie można odstępować osobom trzecim ani przenosić na osobę trzecią uprawnień z niej wynikających. Są jednak pewne wyjątki. Otóż na wniosek przedsiębiorcy przejmującego uprawnienia organ udzielający licencji może przenieść prawa do niej w drodze decyzji administracyjnej. Będzie to możliwe w przypadku, gdy:
- nastąpi śmierć osoby fizycznej posiadającej licencję i dojdzie do wstąpienia na jej miejsce spadkobiercy, w tym również osoby fizycznej będącej wspólnikiem, w szczególności spółki jawnej lub komandytowej
- dojdzie do połączenia, podziału lub przekształcenia zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych lub sprzedaży przedsiębiorstwa zgodnie z przepisami ustawy Prawo upadłościowe przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika lub licencję, jednak pod warunkiem, że spełnia on wymagania jakie nakłada ustawa na osobę ubiegająca się o licencję spedycyjną.
Tę kwestię normuje art.16 ust.2 ustawy o transporcie drogowym. Licencja wygasa w razie:
- upływu okresu, na który została udzielona;
- zrzeczenia się jej
- śmierci posiadacza licencji
- likwidacji albo postanowienia o ogłoszeniu upadłości przedsiębiorcy, któremu została udzielona, chyba że zachodzą okoliczności umożliwiające przejęcie licencji (art.13)
W momencie, gdy dojdzie już do wszczęcia postępowania o cofnięcie licencji nie można się jej zrzec. Ma to znaczenie, gdyż jeśli dojdzie do cofnięcia licencji ubiegać się o nią można dopiero po upływie 3 lat. W przypadku zrzeczenia się licencji nie ma określonego terminu, gdy można znów się o nią ubiegać.
Uwaga! W przypadku śmierci osoby fizycznej posiadającej licencję organ, który jej udzielił, na wniosek osoby ubiegającej się o stwierdzenie nabycia spadku, wyraża zgodę, w drodze decyzji administracyjnej, na wykonywanie uprawnień wynikających z licencji przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od daty śmierci posiadacza licencji.
Nawet jeśli licencja wygaśnie lub zostanie cofnięta jeszcze przez rok należy przechowywać dokumentację i inne nośniki informacji związane z prowadzeniem działalności transportowej, które mogą być potrzebne przy kontroli przez uprawnione organy.
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, Dz. U. 2001 nr 125 poz. 1371
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych (z dn. 6 sierpnia 2013), Dz.U. 2013 poz. 916
Źródła:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20011251371
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20130000916
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640160093
http://www.portalprzewoznikow.pl/porady/firma-przewozowo-spedycyjna—jakie-licencje-sa-obowiazkowe-280411
http://www.powiat-ostrowski.pl/artykul/3495
http://www.akademor.webd.pl/download/charakterystyka_umowy_spedycji.pdf
http://www.um.warszawa.pl/zalatw-sprawe-w-urzedzie/sprawa-w-urzedzie/wydawanie-licencji-na-wykonywanie-krajowego-transportu-d-0
Napisz komentarz