Co obejmuje ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej spedytora (OCS)?
- Czym jest odpowiedzialność spedytora?
- Co to jest OCS?
- Co obejmuje podstawowa polisa OCS?
- Czego zwykle nie obejmuje polisa OCS?
- O co można rozszerzyć polisę OCS?
- Jak wybrać najlepsze OCS?
1. Czym jest odpowiedzialność spedytora?
Ty terminem określa się przyjęcie przez spedytora odpowiedzialności za cały przebieg zleconego procesu, a także za czyny swoje i podwykonawców. W Polsce zakres tej odpowiedzialności definiuje Kodeks cywilny. Zgodnie z jego treścią spedytor jest odpowiedzialny za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonaniu zlecenia, chyba że nie ponosi winy w wyborze. Ponosi także odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki w czasie od jej przyjęcia aż do wydania przewoźnikowi, dalszemu spedytorowi, zleceniodawcy lub osobie przez niego wskazanej.
2. Co to jest OCS?
W związku z tak szerokim zakresem odpowiedzialności większość firm spedycyjnych decyduje się na wykupienie ubezpieczenia, które w razie wystąpienia szkody pokryje jej wartość i zapewni poszkodowanej stronie właściwe odszkodowanie. OCS, czyli ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej spedytora (potocznie nazywane OC spedytora), nie jest obowiązkowe. W praktyce jednak okazuje się ono niezbędne do zawarcia wielu umów z kontrahentami. Posiadanie OCS wzmacnia wiarygodność firmy w oczach partnerów biznesowych i jest dla nich potencjalną gwarancją bezpieczeństwa finansowego. Oferta przedsiębiorstw ubezpieczeniowych skierowana jest więc do podmiotów posiadających licencję na pośrednictwo przy przewozie rzeczy i prowadzących zawodowo działalność spedycyjną – zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym.
3. Co obejmuje podstawowa polisa OCS?
Przedmiotem ubezpieczenia jest odpowiedzialność cywilna spedytora za szkody wynikłe z niewykonania lub nienależytego wykonania umowy spedycji, której zakres określają przepisy Kodeksu cywilnego (tytuł XXVI – Umowa spedycji). W praktyce oznacza to, że podstawowym ubezpieczeniem objęte są czynności należące do codziennych obowiązków spedytora, takie jak:
- zawieranie umowy przewozu,
- sporządzanie i kompletowanie dokumentów przewozowych,
- opracowywanie instrukcji wysyłkowych,
- zgłaszanie przesyłek do ubezpieczenia oraz odprawy celnej
- kontrola przesyłek pod kątem ilościowym i wagowym
- znakowanie, pakowanie i przepakowywanie,
- nadzór nad załadunkiem, ewentualnym przeładunkiem i wyładunkiem towaru,
- czasowe magazynowanie przesyłek.
4. Czego zwykle nie obejmuje polisa OCS?
Towarzystwa ubezpieczeniowe stosują szereg wykluczeń – głównie po to, aby uniknąć wyłudzania odszkodowań lub przejmowania na siebie zbyt wielkiego ryzyka. Przed wykupieniem polisy warto więc sprawdzić, czy ochrona ubezpieczeniowa obejmuje m.in. szkody powstałe w wyniku:
– odpowiedzialności przyjętej na siebie przez ubezpieczonego,
– odpowiedzialności cywilnej jak przewoźnik drogowy (tzw. umowny) na zasadach wynikających z Konwencji CMR lub prawa przewozowego,
– nieprawidłowego wypełniania dokumentów celnych,
– rażącego niedbalstwa ubezpieczającego bądź osoby działającej na jego zlecenie, z jego upoważnienia lub w jego imieniu,
– magazynowania towaru powyżej 30 dni.
Jeżeli podstawowa ochrona nie zawiera elementów, które firma spedycyjna uznaje za niezbędne, wówczas można dokupić dodatkowe opcje ubezpieczenia.
5. O co można rozszerzyć polisę OCS?
Tak jak w przypadku innych ubezpieczeń, zakres polisy OCS można – oczywiście za dodatkową opłatą – rozszerzyć o dodatkowe elementy.
Odpowiednio wyższa stawka może, w zależności od wybranego ubezpieczyciela i wariantu polisy, pozwolić na uzyskanie odszkodowania także za:
- szkody spowodowane utratą ładunku wskutek kradzieży z włamaniem;
- kradzież środka transportu wraz z towarem (najczęściej jednak polisa obejmuje wyłącznie postój na parkingach strzeżonych);
- ubytki lub uszkodzenia powierzonego towaru w czasie wykonywania czynności spedycyjnych;
- ubezpieczenie umownej odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego (w transporcie krajowym lub/i międzynarodowym);
- odpowiedzialność cywilną za spedycję: materiałów niebezpiecznych, żywych zwierząt, wartości pieniężnych i innych dokumentów, dzieł sztuki, zbiorów filatelistycznych i numizmatycznych;
- Szkody powstałe w:
- jednostkach ładunkowych (kontenerach, paletach, platformach, opakowaniach, pojemnikach)
- wyniku rozmrożenia i niezachowania temperatury przewozu,
- wyniku rażącego niedbalstwa.
6. Jak wybrać najlepsze OCS?
Na rynku dostępnych jest obecnie kilka porównywarek (kalkulatorów) ubezpieczeń, w tym OCS. Pozwalają one na zapoznanie się z ofertami różnych towarzystw ubezpieczeniowych, dostosowanych do zaznaczonych przez nas parametrów. W większości z nich trzeba podać podstawowe dane kontaktowe, żeby umożliwić redakcji portalu lub/i konkretnym ubezpieczycielom przesłanie do nas spersonalizowanych ofert.
Dobrą opcją jest także przejrzenie opinii w internecie lub zadanie pytania na forach bądź grupach dla spedytorów. Opinie te nie zawsze są miarodajne, jednak dają pewien obraz tego, czego możemy się spodziewać po zakupie polisy u tego czy innego ubezpieczyciela – zwłaszcza wtedy, kiedy ich ton się powtarza.
https://arslege.pl/kodeks-cywilny/k9/s2035/
https://poradniktransportowy.pl/10/co-to-jest-ocs/
https://poradniktransportowy.pl/06/zakres-polisy-ocs/
https://www.timocom.pl/lexicon/leksykon-transportowy/odpowiedzialno%C5%9B%C4%87-spedytora
https://woz-trans.com/blog/ubezpieczenie-odpowiedzialnosci-cywilnej-spedytora/
grafika: ©Gajus – stock.adobe.com
Napisz komentarz