Zakaz załadunku i rozładunku towarów w Hiszpanii – na czym polega i jakie są odstępstwa od przepisów?

(Last Updated On: )
Oceń nas

Kierowca nie może rozładowywać towaru, ale dodatkowa osoba z personelu już tak. Zakaz dotyczy to również klatek, wsporników, kontenerów i palet – również pustych. O nowych regulacjach prawnych dotyczących zakazu załadunku i rozładunku towarów w Hiszpanii, Portugalii – i być może niebawem we Francji, piszemy w poniższym artykule.

Załadunek, rozładunek, a nawet wymiana palet – czego nie może robić kierowca?

Nowe przepisy dotyczące załadunku i rozładunku zaczęły obowiązywać w Hiszpanii 2 września 2022 roku. Na ich mocy kierowca prowadzący ciężarówkę o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony na terenie Hiszpanii, nie może załadowywać ani rozładowywać towarów oraz środków, które je zabezpieczają – czyli m.in. kontenerów, wsporników, klatek, palet, opakowań, itd. Co więcej, według hiszpańskiego ministerstwa transportu, zakaz dotyczy również pustych środków zabezpieczających, w tym m.in. pustych palet. Kwestia tego, że kierowca nie może wymieniać ich samodzielnie, budziła spore kontrowersje. Hiszpański rząd doprecyzował więc, że puste palety i pozostałe środki zabezpieczające, traktowane będą prawnie jako towar. Kara za nieprzestrzeganie przepisu wynosi od 4 001 do 6 000 euro.

Przepis o zakazie dotyczy kierowców, ale nie dodatkowego personelu

Regulacja o zakazie rozładunku i załadunku towarów oraz środków zabezpieczających na terenie Hiszpanii obejmuje wszystkich kierowców poruszających się pojazdami o DMC powyżej 7,5 tony. Dotyczy to zarówno kierowców w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym – zatrudnionych w hiszpańskich firmach transportowych lub prowadzących własne działalności gospodarcze. Według hiszpańskiego prawa kierowca nie ma możliwości załadowywania i rozładowywania towaru na mocy żadnej umowy. Istnieje jednak wyjątek, kiedy to pracownik firmy transportowej może załadowywać i rozładowywać towar. Chodzi o zatrudnienie dodatkowej osoby z personelu – w takim przypadku potrzebna jest dodatkowa umowa i wzięcie na siebie odpowiedzialności za załadunek i rozładunek towaru przez przewoźnika. Ważne jest to, aby umowa pomiędzy stronami była zawarta zanim pojazd zostanie oddany do załadunku. Jak czytamy na kt-legaltruck.pl, wymagana jest również obowiązkowa dopłata do kosztów transportu i ujęcia jej na osobnej pozycji w fakturze.

Drobnica, kurierka i inne wyjątki od zakazu

Odstępstwa od zakazu załadunku i rozładunku dotyczą transportu:

  • towarów sypkich (przewożonych pojazdami wyposażonymi w wywrotkę lub dźwig),
  • ładunków drobnicowych (pomiędzy centrum dystrybucji a punktem sprzedażowym),
  • paczek kurierskich i podobnych w niewielkiej liczbie,
  • żywych zwierząt,
  • pomocy drogowej,
  • cystern,
  • w ramach przeprowadzki.

Czy przepis zacznie funkcjonować w innych krajach?

Zakaz załadunku i rozładunku towarów, wraz z wymianą palet, obowiązuje na terenie Hiszpanii i Portugalii, a według ostatnich doniesień z branży rozważa to również Francja. Dużym argumentem jest oddzielenie usług zawartych w umowie przewozowej od usług dodatkowych, co ma wpłynąć na poprawę warunków zatrudnienia kierowców. We Francji trwają dyskusje na ten temat, o rozstrzygnięciu sprawy będziemy informować na bieżąco.

Źródła:

kt-legaltruck.pl

diariodetransporte.com