Zakaz załadunku i rozładunku towarów w Hiszpanii – na czym polega i jakie są odstępstwa od przepisów?
Kierowca nie może rozładowywać towaru, ale dodatkowa osoba z personelu już tak. Zakaz dotyczy to również klatek, wsporników, kontenerów i palet – również pustych. O nowych regulacjach prawnych dotyczących zakazu załadunku i rozładunku towarów w Hiszpanii, Portugalii – i być może niebawem we Francji, piszemy w poniższym artykule.
Załadunek, rozładunek, a nawet wymiana palet – czego nie może robić kierowca?
Nowe przepisy dotyczące załadunku i rozładunku zaczęły obowiązywać w Hiszpanii 2 września 2022 roku. Na ich mocy kierowca prowadzący ciężarówkę o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony na terenie Hiszpanii, nie może załadowywać ani rozładowywać towarów oraz środków, które je zabezpieczają – czyli m.in. kontenerów, wsporników, klatek, palet, opakowań, itd. Co więcej, według hiszpańskiego ministerstwa transportu, zakaz dotyczy również pustych środków zabezpieczających, w tym m.in. pustych palet. Kwestia tego, że kierowca nie może wymieniać ich samodzielnie, budziła spore kontrowersje. Hiszpański rząd doprecyzował więc, że puste palety i pozostałe środki zabezpieczające, traktowane będą prawnie jako towar. Kara za nieprzestrzeganie przepisu wynosi od 4 001 do 6 000 euro.
Przepis o zakazie dotyczy kierowców, ale nie dodatkowego personelu
Regulacja o zakazie rozładunku i załadunku towarów oraz środków zabezpieczających na terenie Hiszpanii obejmuje wszystkich kierowców poruszających się pojazdami o DMC powyżej 7,5 tony. Dotyczy to zarówno kierowców w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym – zatrudnionych w hiszpańskich firmach transportowych lub prowadzących własne działalności gospodarcze. Według hiszpańskiego prawa kierowca nie ma możliwości załadowywania i rozładowywania towaru na mocy żadnej umowy. Istnieje jednak wyjątek, kiedy to pracownik firmy transportowej może załadowywać i rozładowywać towar. Chodzi o zatrudnienie dodatkowej osoby z personelu – w takim przypadku potrzebna jest dodatkowa umowa i wzięcie na siebie odpowiedzialności za załadunek i rozładunek towaru przez przewoźnika. Ważne jest to, aby umowa pomiędzy stronami była zawarta zanim pojazd zostanie oddany do załadunku. Jak czytamy na kt-legaltruck.pl, wymagana jest również obowiązkowa dopłata do kosztów transportu i ujęcia jej na osobnej pozycji w fakturze.
Drobnica, kurierka i inne wyjątki od zakazu
Odstępstwa od zakazu załadunku i rozładunku dotyczą transportu:
- towarów sypkich (przewożonych pojazdami wyposażonymi w wywrotkę lub dźwig),
- ładunków drobnicowych (pomiędzy centrum dystrybucji a punktem sprzedażowym),
- paczek kurierskich i podobnych w niewielkiej liczbie,
- żywych zwierząt,
- pomocy drogowej,
- cystern,
- w ramach przeprowadzki.
Czy przepis zacznie funkcjonować w innych krajach?
Zakaz załadunku i rozładunku towarów, wraz z wymianą palet, obowiązuje na terenie Hiszpanii i Portugalii, a według ostatnich doniesień z branży rozważa to również Francja. Dużym argumentem jest oddzielenie usług zawartych w umowie przewozowej od usług dodatkowych, co ma wpłynąć na poprawę warunków zatrudnienia kierowców. We Francji trwają dyskusje na ten temat, o rozstrzygnięciu sprawy będziemy informować na bieżąco.
Źródła:
kt-legaltruck.pl
diariodetransporte.com
Napisz komentarz