Jak przekonać przewoźnika do współpracy i zyskać stałe zlecenia transportowe?
Spowolnienie gospodarcze, redukcja frachtów i obecny wciąż niedobór kierowców rodzą coraz większy niepokój w branży transportowej. Nic dziwnego, że przewoźnicy ostrożnie podchodzą do jakiejkolwiek współpracy. A przecież forma wsparcia, jaką oferuje spedytor, może pomóc im wyjść z trudnej sytuacji na rynku. Czasem wystarczą dobre argumenty, aby przekonać do siebie przewoźnika.
Firma spedycyjna czy spedytor jako jednoosobowa działalność – kto ma większe szanse na pozyskanie klienta?
Spedytor może prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą lub być zatrudniony w większej firmie, gdzie pełni określoną rolę. W zależności od tego, czym zajmuje się spedytor, jaką ma wiedzę i umiejętności, rosną lub maleją szanse na sukces przewoźnika. W dużej mierze może wynikać to również z rozłożenia sił. Jeśli spedytor prowadzi firmę, w której zatrudnia handlowca, ma osobę dedykowaną do pozyskiwania klientów, co go odciąża, ale i gwarantuje dodatkowe źródło klientów. Samo korzystanie z takich narzędzi jak giełda transportowa wymaga przecież ciągłej analitycznej pracy i trzymania ręki na pulsie. Ale rozłożenie sił to nie wszystko. Niekiedy jednoosobowa firma funkcjonuje lepiej niż niejedna firma spedytorska, która bez dużych nakładów finansowych i marketingu potrafi przekonać do siebie klientów. Najważniejsze nie jest bowiem to, jak duża jest firma, ale co oferuje i ile klient może dzięki niej zyskać.
Współpraca ze spedycją – co zyskuje przewoźnik?
Główną zaletą współpracy ze spedytorem jest organizacja i nadzór nad realizowanym transportem. To szczególnie ważne w obecnym czasie, kiedy wskutek takich zdarzeń jak pandemia i wojna w Ukrainie, doszło do wielu utrudnień – zerwane łańcuchy dostaw, spowolnienie gospodarcze, brak surowców, redukcja frachtów, niewypłacalność firm to tylko najważniejsze z nich. Ale to nie wszystko – przewoźnicy potrzebują także wsparcia w kwestiach związanych ze zmianami w prawie transportowym. Od początku 2022 roku, kiedy sukcesywnie zaczęto wdrażać zbiór unijnych przepisów znany jako Pakiet Mobilności, wiele firm transportowych przebranżowiło się lub całkowicie zakończyło swoją działalność. Wprowadzenie zmian wymagało większych pokładów finansowych, m.in. na wyższe diety dla kierowców, wyrobienie Licencji Wspólnotowej, zorganizowanie bazy eksploatacyjnej, itd., ale i umiejętności poruszania się w gąszczu nowych, początkowo niedoprecyzowanych przepisów. Ważne, aby oprócz wsparcia spedytor potrafił edukować przewoźnika, który nie zawsze wie, jak wyglądają procesy transportowe, za co jest odpowiedzialny, a nawet ile dokładnie wynosi waga ładunku.
Przykład: Przy przejściu granicznym okazuje się, że wymagane dokumenty przewozowe nie są przetłumaczone i kierowca ma problem z przewozem ładunku. Kierowca informuje o tym przewoźnika, który jest zdziwiony, że spedytor o tym nie pomyślał. Przewoźnik nie wie, że to on jest odpowiedzialny za tłumaczenia dokumentów. Jedyne, co mógłby zrobić spedytor w tym wypadku to poinformować o tym wcześniej przewoźnika. Nie jest to jednak jego obowiązek, a dobra wola.
Lojalny przewoźnik ma wpływ na to, ile zarabia spedytor
Spedytor w ramach swojego zawodu zajmuje się przede wszystkim składowaniem przesyłki, dowozem, przewozem, załadunkiem, przeładunkiem, rozładunkiem, pobieraniem opłat. Spedytor, który chce przekonać do siebie przewoźników, dodatkowo oferuje wparcie swoją wiedzą i doświadczeniem. Oczywiście, dostępność, uczciwość i gotowość na różne sytuacje, które mogą zdarzyć się w transporcie, to dodatkowe korzyści, które doceni przewoźnik. Warto pamiętać, że stosując się do powyższego, spedytor zyskuje nie tylko jednorazowego klienta, ale i stałe zlecenia transportowe oraz stałe źródło dochodu. Nawet w przypadku zmiany firmy spedycyjnej, spedytor ma szanse, że lojalny klient go nie opuści i nie utraci on własnej płynności finansowej.
Napisz komentarz