Zmiany w rejestracji wyrobów tytoniowych i punktów ich sprzedaży w systemie Track&Trace od 20 maja 2024 r.

(Last Updated On: )
Oceń nas

System Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych dotychczas obejmował jedynie papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania. Od 20 maja 2024 roku mają dołączyć do nich inne wyroby zwierające tytoń. Oprócz tego w systemie Track&Trace będą musiały zostać zarejestrowane punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Jakie produkty objęte zostaną systemem Track&Trace?

Według danych z portalu rządowego gov.pl od 20 maja 2024 roku do wyrobów rejestrowanych w systemie Track&Trace dołączą wszystkie pozostały produkty tytoniowe – m.in.:

  • cygara,
  • cygaretki,
  • tabaka,
  • tytoń,
  • fajki wodne,
  • wszystkie wyroby tytoniowe, w tym produkty wykorzystywane w ich produkcji, magazynowaniu, dystrybucji i sprzedaży.

Oznacza to, że systemem zostaną objęte wszystkie wyroby podlegające akcyzie, jak i wyroby zawierające w składzie tytoń, które nie podlegają akcyzie.

Gdzie i jak dokonać rejestracji?

Wszystkie wyroby tytoniowe, w tym produkty wykorzystywane w ich produkcji, magazynowaniu, dystrybucji i sprzedaży, muszą być zarejestrowane w systemie Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace). Jak czytamy na gov.pl, rejestracji można dokonać za pośrednictwem strony idissuer.pl.

Kto jest odpowiedzialny za rejestrację produktów?

Rejestracja punktów sprzedaży, oferujących konsumentom wyroby tytoniowe to obowiązek owych punktów sprzedaży detalicznej, związanych z systemem Track&Trace. Niedopełnienie wymogu rejestracyjnego może skutkować wstrzymaniem zakupu wyrobow tytoniowych od dostawców od 10 maja 2024 roku.

Jeśli chodzi o pozostałe obowiązki związane z funkcjonowaniem systemu zależne są od roli, jaką podmiot pełni w łańcuchu dostaw wyrobów tytoniowych. Szczegółowe informacje na ten temat opublikowane zostały na stronie Ministerstwa Finansów:

Obowiązki związane z funkcjonowaniem systemu identyfikowalności:

  • „właściwe władze państwa członkowskiego (w Polsce będzie to Minister Finansów) wyznaczą podmiot wydający identyfikatory (ID issuer);
  • producenci i importerzy wyrobów tytoniowych są obowiązani do zawarcia umów w sprawie przechowywania danych z niezależną stroną trzecią, która będzie prowadzić ośrodek przechowywania danych (primary repository);
  • Komisja Europejska wyznaczy dostawcę, którego zadaniem będzie prowadzenie repozytorium wtórnego – całościowej bazy danych (secondary repository provider);
  • uczestnicy obrotu wyrobami tytoniowymi zarejestrują się, uzyskując kody identyfikacyjne podmiotu gospodarczego, także dla zakładów i maszyn, w rejestrze prowadzonym przez podmiot wydający identyfikatory (ID Issuer);
  • producenci wyrobów tytoniowych przekażą wszystkim uczestnikom obrotu tymi wyrobami (z wyłączeniem pierwszego punktu detalicznego), w tym importerom, przedsiębiorcom, którzy prowadzą magazyny i przedsiębiorcom transportowym, urządzenia do rejestrowania wyrobów tytoniowych, które podmioty te nabywają, sprzedają, przechowują, transportują lub w stosunku do których dokonują innego rodzaju czynności;
  • producenci i importerzy zapewnią, aby bezpośrednio po naniesieniu niepowtarzalnego identyfikatora na opakowanie jednostkowe, był on weryfikowany pod względem prawidłowego umieszczenia i czytelności. Proces ten jest chroniony za pomocą urządzenia do rejestrowania procesu weryfikacji, po umieszczeniu każdego niepowtarzalnego identyfikatora opakowania jednostkowego, które dostarcza i instaluje niezależna strona trzecia (anti-tampering device)”.

Szczegółowe regulacje w zakresie norm technicznych dotyczących ustanowienia i funkcjonowania systemu identyfikowalności wyrobów tytoniowych oraz głównych elementów umów w sprawie przechowywania danych, zawieranych w ramach tego systemu, określone zostały w aktach wykonawczych i implementujących, o których mowa w art. 15 dyrektywy 2014/40/UE:

„(..)Państwa członkowskie zapewniają, aby producenci wyrobów tytoniowych przekazywali wszystkim podmiotom gospodarczym uczestniczącym w obrocie wyrobami tytoniowymi, od producenta do ostatniego podmiotu gospodarczego przed pierwszym punktem detalicznym, w tym importerom, przedsiębiorstwom prowadzącym magazyny i przedsiębiorstwom transportowym, niezbędne urządzenia umożliwiające rejestrowanie wyrobów tytoniowych, które podmioty te nabywają, sprzedają, przechowują, transportują lub na których dokonują innego rodzaju czynności. Urządzenia te mogą odczytywać i przekazywać zarejestrowane dane w formie elektronicznej do ośrodka przechowywania danych zgodnego z ust. 8.”

Źródło: gov.pl, podatki.gov.pl, Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r..