Przewóz bilateralny po wprowadzeniu Pakietu Mobilności
Co zmieniło się w przewozie dwustronnym w 2022 roku?
Nowe przepisy unijne dotyczące transportu drogowego wprowadzane są stopniowo od początku 2022 roku. Ponieważ dotyczą wszystkich państw członkowskich, szczególnie ważne są w transporcie międzynarodowym i typach przewozów takich jak kabotaż, tranzyt, cross-trade. Niemniej istotne są dla przewozów bilateralnych, pomimo, że w ich przypadku transport odbywać się może to tzw. krajów trzecich.
Spis treści:
- Co to jest przewóz bilateralny?
- Zmiany w przewozie dwustronnym po wprowadzeniu Pakiet Mobilności
- Przepisy Pakietu Mobilności, które nie obejmują transportu bilateralnego
Co to jest przewóz bilateralny?
Przewóz bilateralny to rodzaj międzynarodowego transportu drogowego rzeczy lub osób. Określany zamiennie jako przewóz dwustronny, odbywa się z kraju siedziby przewoźnika do innego państwa członkowskiego lub państw trzecich, i odwrotnie. Podstawowym warunkiem, na podstawie którego odbywa się przewóz bilateralny, jest wzajemna, dwustronna umowa zawarta pomiędzy krajami. Co ważne, przewóz bilateralny uwzględnia częściowy rozładunek towarów w kraju, przez który ładunek jest przewożony.
Zmiany w przewozie dwustronnym po wprowadzeniu Pakiet Mobilności
Dodatkowy załadunek i rozładunek
Pakiet Mobilności wprowadził nowe przepisy dedykowane przewozom bilateralnym. Według nich kierowca w trakcie wykonywania transportu dwustronnego ma prawo:
- wykonać dodatkowo jedną czynność załadunku i/lub rozładunku w kraju, przez który przejeżdża,
- wykonać maksymalnie dwie czynności załadunku i/lub rozładunku w trakcie powrotu (ale w dwóch różnych krajach), jeśli nie skorzysta w wyżej wymienionej opcji.
Przykład: Kierowca przewozi z Polski towar do kraju D jadąc przez kraje B i C. W trasie doładowuje towar w kraju B, a następnie rozładowuje go częściowo w kraju C. Docierając do celu, czyli kraju D, rozładowuje towar wieziony z Polski i zabiera towar na powrót. W drodze powrotnej zostawia towar w kraju C i wraca do Polski z ładunkiem z kraju D.
Ważne: Kierowca w trakcie wykonywania przewozu bilateralnego nie pozostaje w delegacji. Z delegowania wyłączone są również ewentualne przejazdy „na pusto”.
Przepisy Pakietu Mobilności, które nie obejmują transportu bilateralnego
Delegowanie kierowców i rozliczanie płacy minimalnej
Przepis dotyczący delegowania kierowców i rozliczania ich z płacy minimalnej stworzony został w celu ujednolicenia wynagrodzenia dla kierowców wykonujących transport międzynarodowy. Polega na wypłacaniu pracownikom płacy w stawce obowiązującej w kraju wykonywania przewozu. Przepis nie obejmuje jednak wszystkich kierowców, a jedynie tych wykonujących kabotaż lub cross-trade na terenie państw członkowskich. A zatem nie dotyczy kierowców realizujących przewóz bilateralny, który jak już wspomnieliśmy polega na przetransportowaniu towaru z jednego państwa do drugiego na podstawie umowy dwustronnej – gdzie jedno z państw nie musi należeć do Unii Europejskiej. Przewoźnicy nie muszą zgłaszać takiego kierowcy do systemu IMI, co jest obowiązkiem od 2 lutego 2022 roku dla pozostałych przewozów międzynarodowych.
Zgodnie z art. 21b ustawy o czasie pracy kierowców, przewóz bilateralny nie podlega również naliczaniu diet i ryczałtów za nocleg:
„(…) kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy”.
Jak obliczyć wynagrodzenie kierowcy w transporcie bilateralnym po zmianach?
Ponieważ kierowca wykonujący przewóz dwustronny nie pozostaje w delegacji, powinien być rozliczany zgodnie z zasadami rozliczenia pracownika w podroży służbowej:
- pensja powinna zawierać płacę zasadniczą wraz z dodatkami w przypadku nadgodzin dziennych i nocnych oraz ewentualnych dyżurów,
- w przypadku przekroczenia aktualnego przeciętnego wynagrodzenia, podstawa opodatkowana powinna być zmniejszona o 30% diet wirtualnych za każdy dzień pracy poza granicami Polski (odpowiednio do stawek obowiązujących w danym kraju),
- w razie spadku wynagrodzenia poniżej aktualnego przeciętnego, należy stawkę wyrównać.
Źródło: Kancelaria Transportowa Legaltrans
Napisz komentarz