Raport Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

(Last Updated On: )
Oceń nas

autostrada raportProgram budowy sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce opracowany został już w latach 90 XX w. Z mniejszym lub większym powodzeniem jest on sukcesywnie realizowany do dziś. Zaawansowanie budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce w ostatnich latach nastąpiło przede wszystkim ze względu na możliwość dotacji z europejskiego Funduszu Spójności oraz dotacje z Unii Europejskiej, a także dzięki przyznaniu Polsce i Ukrainie organizacji mistrzostw Euro 2012.

Jak wynika z raportu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2012- 2015r. został zrealizowany już w 60%.

 

Konferencja podsumowująca

Przedstawiciele GDDKiA (urząd centralny do zarządzania drogami krajowymi i realizacji budżetu państwa) jak co roku podsumowali stan budowy dróg w 2012r. I choć rok ubiegły należał niewątpliwie do bardzo udanych, to już rok 2013 według szacunków przyniesie spowolnienie w budowie. Jest to spowodowane między innymi kłopotami firm budowlanych.

Obecnie w Polsce mamy ok. 1366,3 km autostrad oraz ok. 1097 km dróg ekspresowych. W samym tylko 2012r. oddano kierowcom do dyspozycji łącznie 656,72 km dróg (odpowiednio 294,01 km autostrad i 329,72 k dróg ekspresowych). Oprócz tego w budowie i przebudowie jest ok 600 km dróg krajowych.

Szacuje się, że w 2013r. budowanych będzie 706,3 km nowych dróg, z czego 401 km zostanie oddanych do ruchu.

Cena budowy 1 km drogi kształtowała się na poziomie 10 mln euro. GDDKiA wydała w 2012r. ponad 22,6 mld zł na ten cel. Prawie połowę tych środków zwróciła nam Unia Europejska. Przy udziale europejskiej dotacji powstało 209 km autostrad, 472 km dróg ekspresowych, 154 km dróg krajowych oraz 14 obwodnic.

W 2012r. na remonty istniejącej sieci drogowej wydano ok 0,5 mld zł. Zaoszczędzono jednak aż 30% wszystkich wydatków dzięki wprowadzeniu nowego modelu zarządzania procesem utrzymania dróg krajowych w oparciu o outsourcing (powierzenie operacji firmom zewnętrznym). Jest to tzw. model ?Utrzymaj Standard?, który w tej chwili obejmuje 831 km autostrad i dróg ekspresowych.

Krajowy Fundusz Drogowy, z akcyzy i podatku za paliwo, przeznaczył w 2012r. 33 miliony zł dla prywatnych koncesjonariuszy autostradowych.

W 2012r. zbankrutowało aż 6% wykonawców, z którymi GDDKiA miała podpisane umowy. Kolejnych 27 wykonawców miało kłopoty z uregulowaniem płatności dla swoich podwykonawców, usługodawców i dostawców. W związku z tym GDDKiA uregulowała ich długi w wysokości ok. 500 mln zł.

W tej chwili system ViaTOLL obejmuje 2190 km dróg. W ciągu niecałych 2 lat (lipiec 2011r.-grudzień 2012r.) na konto Funduszu wpłynęło 1,26 mld zł z tytułu opłat drogowych (to więcej niż pierwotnie prognozowano). W 2013r. szacuje się, że wpływy z Krajowego Systemu Poboru Opłat mają wynosić 1,48 mld zł.

Wpływy z działających w 2012r. przy autostradowych 17 MOP-ów (Miejsca Obsługi Podróżnych) wyniosły 66 mln zł. Szacowano, że w 2013r. wpływy te wyniosą aż 100 mln zł, jednak państwo straci 16 mln zł, gdyż autostrady A1, A2 i A4 (łącznie 430 km) nie są wyposażone w MOP-y.

Jak pokazują statystyki, na drogach zarządzanych przez GDDKiA w 2012r. poprawiło się także bezpieczeństwo. Liczba ofiar śmiertelnych była mniejsza o 15% (212 osób) w stosunku do roku poprzedniego.

 

Podsumowanie:

 

Jak wspomniano wcześniej rok 2012r. należał do udanych jeśli chodzi o zrealizowane inwestycje drogowe. Szacuje się jednak, że w 2013r. w całym kraju spadnie liczba planowanych obiektów drogowych o 37%, a w niektórych regionach nawet o 50% (województwo łódzkie, zachodniopomorskie, warmińsko-mazurskie).

Wykaz dróg oddanych do użytku w 2012r.

S14: Łódź Lublinek ? Szynkielew III

A2: Warszawa Konotopa ? Pruszków

A2: Grodzisk Mazowiecki ? Pruszków

A1: Pyrzowice ? Zabrze Północ

S1: Pyrzowice ? Pyrzowice Lotnisko

A2: Stryków/ Łódź Płn. ? Skierniewice

S11: Poznań Skórzewo – Poznań Zach.

S5: Poznań Wschód – Gniezno

A2: Grodzisk Mazowiecki – Skierniewice

S7 – Gdańsk Płd. – Żuławy Zach.

S14: Szynkielew III ? Dobroń

S7: Pasłęk – Miłomłyn

A2: Mińsk Mazowiecki – Kałuszyn

A4: Rzeszów Płn. – Rzeszów Wsch.

S19: Rzeszów Wsch. – Stobierna

S8: Białystok Zach. – Jeżewo

S7: Olsztynek Zach. – Juńcza

S51: Gryźliny – Olsztynek Zach.

S8: Zambrów Zach. – Zambrów Wsch.

S8: Wrocław Psie Pole – Oleśnica Zach.

S8: Mszczonów Płd. – Rawa Mazowiecka Płn.

S8: Rawa Mazowiecka Płn. – Piotrków Trybunalski Zachód

S11: Poznań Rokietnica – Poznań Suchy Las

S7: Grunwald – Nidzica

A1: Łódź Północ – Kowal

A4: Szarów – Bochnia

A4: Bochnia – Tarnów Zachód

A4: Tarnów Zachód – Tarnów Północ

A1: Gorzyczki – Mszana

S8: Oleśnica Wsch. – Syców Zach.

A4: Bochnia – Brzesko

A6: Kijewo – Rzęśnica

S12, S17: Lublin Felin – Piaski Zach.

 

Podpisano także kontrakty na budowę:

 

S8: Walichnowy – Łódź Płd.

S61: obwodnica Stawiska

S61: obwodnica Szczuczyna

 

W 2013r. podpisano kontrakty na budowę:

 

S19: Rzeszów Zach. – Świlcza

A4: Rzeszów Zach. – Rzeszów Cent.