Czy Chat GPT może pomóc w pracy spedytora?

(Last Updated On: )
Oceń nas

Sprawdź, jak wykorzystać chatbota w codziennych obowiązkach spedytora

Od momentu prezentacji ChatGPT przez amerykańską firmę OpenAI w listopadzie 2022 roku, temat chatbotu nie schodzi z ust dziennikarzom zainteresowanym tematem, nauczycielom obawiającym się o wypracowania uczniów, ale i przedsiębiorcom, zastanawiającym się, jak mogą wykorzystać chatbot w swojej firmie. Oczywiście temat przewija się również w branży transportowej, która nieustannie wdraża nowe rozwiązania technologiczne, aby pozostawać na bieżąco i nie wypaść z obiegu. Okazuje się, że sztuczna inteligencja, jaką jest ChatGPT, może być wyjątkowo przydatna w zarządzaniu procesami logistycznymi. Dziś przyjrzymy się, jak ChatGPT może ułatwić pracę spedytorom.

Przewidywanie terminów dostaw

ChatGPT może analizować dane dotyczące zamówień i historii transportu, aby na podstawie otrzymanych wyników podać spedytorowi przewidywany termin dostarczenia ładunku. Co więcej, jeśli spedytor poprosi o uwzględnienie takich elementów, jak utrudnienia na trasie i zakazy ruchu dla ciężarówek, ChatGPT weźmie je pod uwagę. Ułatwi to proces samego planowania tras, ale i usprawni komunikację pomiędzy spedytorem a zleceniobiorcą.

Planowanie tras i kalkulator kosztów transportu

W nawiązaniu do powyższego akapitu, ChatGPT na podstawie danych dotyczących warunków na trasie, jest w stanie zaproponować najlepszą i najszybszą trasę. Pozwala to zaoszczędzić czas i pieniądze, jak i zoptymalizować procesy transportowe. ChatGPT może uwzględnić również inne elementy dotyczące planowania tras, jak parkingi czy punkty medyczne. Poza tym, spedytor może poprosić chatbota o podanie kosztów transportu. W tym przypadku jednak warto wziąć pod uwagę margines błędu i bardziej wiarygodne narzędzia, które obliczają koszty transportu w oparciu o aktualne oferty chociażby na giełdach transportowych.

Zarządzanie dokumentacją i wsparcie prawne

Wyszukiwanie, przeglądanie czy analizowanie dokumentów transportowych może być czasochłonne. Podobnie jak szukanie odpowiedzi na kwestie prawnicze – obowiązujących ustaw, rozporządzeń i odgórnie ustalonych wytycznych. Tu z pomocą również może przyjść ChatGPT, który podpowie, co powinno znaleźć się w umowie z kierowcą ciężarówki, jak zatrudnić osobę z Ukrainy, czy chociażby, ile według ustawy wynosi czas pracy kierowcy.

W przypadku jakichkolwiek problemów, czy sytuacji kryzysowych, spedytor zawsze może posiłkować się chatbotem. Zaczynając od prozodycznych, jak opóźnienie w dostawie, zgubienie czy uszkodzenie ładunku, na kradzieżach i wypadkach kończąc – ChatGPT podpowie, jakie działania należy podjąć w tego typu sytuacjach. Również jeśli chodzi o procedury sprowadzania auta do bazy i kierowcy do kraju, kwestii związanych z ubezpieczeniem i innych dokumentów.

Czy ChatGPT jest niezawodny?

Z pewnością tak. Należy pamiętać, że jest to wytwór sztucznej inteligencji, który pomimo ogromnych możliwości, nie jest w stanie zastąpić człowieka. Korzystanie z niego jako wsparcia na pewno ułatwia pracę spedytora i usprawnia wiele procesów logistycznych. Jednak to doświadczenie jest czymś, czego nie da się całkowicie zastąpić. Na pewno warto przyglądać się rozwojowi narzędzia i pomysłom na wykorzystywanie go w branży transportowej.